Druhy jógy, naši lektoři a nabídka

Lekce rozdělujeme podle druhu jógy a náročnosti cvičení. Vyzkoušejte také různé lektory a objevte co vám vyhovuje.

Jemná < 90 bpm

Jemné styly odpovídají klasické, hatha józe, zaměřené na získání kloubní flexibility a protažení svalů. Více zdůrazňují soustředění a dlouhou, avšak pohodlnou výdrž v pozicích. Je čas na zapojování vnitřních svalů a zlepšení správné techniky. Z lekce odejdete odpočatí a uvolnění.

Dynamická 90 - 110 bpm

Střední, v moderní době nejpopulárnější intenzita cvičení. Jednotlivé pozice na sebe v plynulém sledu navazují, často s dynamickým mezikrokem, vinjásou. Posiluje se střed těla, drží se polohy náročné na velké svaly. Odejdete osvěžení, protažení a posílení.

Náročná > 110 bpm

Pro ambiciózní, snažící se o maximální posílení svalů a středu těla současně s protažením v plynulé sekvenci poloh. Intenzivní hluboké dýchání a co největší koncentrace na pohyb a vaše tělo. Na konci také hluboké uvolnění. Odejdete zpocení, narovnaní a energizovaní.

Aštanga vinjása

Vážná. Sestavená z navazujících poloh, které plynule přecházejí jedna do druhé, jako v pozdravu slunci. Pojí dýchání s plynulou změnou. Dynamický styl jógy, jehož základem jsou ucelené série jógových pozic (ásan), mezi nimiž se plynule přechází v souladu s dechem (udžají), využívají se energetické zámky (bandhy) a směr pohledu (drišti). Obtížnost každé ze 6 sérií se zvyšuje postupně, což umožňuje neustálé výzvy. Tento styl jógy pocházející z jižní Indie z městečka Mysore patří k fyzicky nejnáročnějším.

Bhakti flow

Optimistická jóga. Moderní dynamický styl původem z USA vycházející z aštangy i tradiční hatha jógy. Základem lekce je dynamická vinjása sekvence na hudbu, která je doplněná zpěvem mantry s živým hudebním doprovodem a čtením inspirativního textu na začátku, a zakončená dechovým cvičením, relaxací a krátkou meditací.

Hatha jóga

Pradávná. Předchůdce všech posturálních stylů jógy (kladoucí důraz na polohy). Moderní formy jsou mírné. Podstatou jógy je naučit se vnímat i ty nejjemnější vibrace a energie a pracovat s nimi. Abychom ale byli schopní nasměrovat svou mysl dovnitř a tyto energie vnímat, je třeba očistit své fyzické tělo, zprůchodnit dráhy a zbavit se různých bloků, které jsme si svým životním stylem vytvořili. Očištěním těla dojde k celkovému uvolnění – i na úrovni psychické.

Iyengar jóga

Přesná a oblíbená. Soustředí se na správné polohy končetin a udržování pozic. Metoda tělesných a dechových cvičení vypracovaná B. K. S. Iyengarem z tradičních jógových nauk a celá desetiletí považovaná za nejucelenější a nejdůslednější koncepci jógových cvičení. Používá bloky, popruhy a deky, které zlepšují dosažení správné polohy a pomáhají se vyhnout zranění. Instruktoři studují nejméně dva roky na dosažení certifikátu. Vhodná zejména pro začátečníky a pro ty cvičence, kteří z různých důvodů nejsou schopni ovládnout techniku jógy bez dopomoci.

Jemná jóga nejen pro těhotné

Připraví tělo na porod / přirozeně regeneruje po něm. Vhodná i pro naprosté začátečníky. Jóga představuje bezpečnou a přirozenou metodu přípravy k porodu a mateřství. Hodiny se skládají z nenáročných pozic, které jsou zaměřené na jemné protažení a uvolnění těla a zlepšení držení těla, aby žena dobře fyzicky zvládla přibývající váhu v oblasti prsou a bříška. Dechová cvičení a cviky na zlepšení funkce pánevního dna připravují ženu k porodu. Cvičení během těhotenství vytváří bezpečný prostor k prohloubení vztahu maminky a děťátka a také prokazatelně zlepšuje regeneraci těla po porodu. Pokud jste jógu ještě necvičila, je možné začít cvičit na lekcích jógy pro těhotné se svolením od lékaře a začít s cvičením až od 13. týdne. Pokud máte dostatečné znalosti o těhotenství a zkušenosti s jógou, můžete přijít na kteroukoliv lekci z rozvrhu a přizpůsobit cvičení svému zdravotnímu stavu.

Vaše miminko je konečně tady a spolu s radostmi a péčí o něj přichází i jisté fyzické nástrahy – bolavá šíje a ramena od nošení a kojení miminka, uvolněné svaly pánevního dna a břišní svaly po porodu, nedostatek fyzické síly, a hlavně odpočinku kvůli spánkovému deficitu. Jóga muže napomoci eliminovat, nebo alespoň zmírnit tyto problémy a užít si pohodové a radostné mateřství. Cvičení jógy se doporučuje až po skončení šestinedělí (min. 8 týdnu po porodu císařským řezem) a po konzultaci s lékařem.

Protože se jedná o jemnou jógu, může se jí zúčastnit jakýkoliv začátečník, těhotenství není podmínkou :)

Jógový spánek

Jógový spánek (jóga nidra) je řízená hluboká relaxace v pozici mrtvoly (šavásáně). Využívá nahrávku, jejíž instrukce v duchu člověk následuje. Tělo i mysl se během relaxace uvolní a osvěží a budou lépe připraveny na úkoly a povinnosti čekající v druhé polovině dne.

V hluboké vědomé relaxaci člověk obvykle nespí (ale usnout klidně může) a je plně ponořen do přítomného okamžiku. Uvědomuje si dobře své tělo i své okolí, jen jeho mysl i tělo odpočívá.

Díky pravidelné relaxaci člověk získává větší nadhled a odstup od situací, které denně prožívá a musí řešit. Tělo i mysl se díky hlubokému uvolnění regenerují a uzdravují.

Meditace

Je vám smutno? Jste ve stresu? Chcete být o 10 % šťastnější? Přes léto do rozvrhu zařazujeme pravidelný otevřený kurz meditace vhodný pro všechny zájemce o meditaci, začátečníky i pokročilé.

NÁPLŇ KURZU
Úvodní lekce (každá první neděle v měsíci) bude vždy obsahovat vedenou meditaci, vysvětlení základní techniky a zároveň prostor pro vaše otázky a odpovědi. Další neděle v měsíci budou předpokládat, že techniku meditace již znáte a zbude tak čas na témata vedoucí ke zlepšení a lepšímu využití meditace v běžném životě.
Přibližný harmonogram jednotlivé lekce:
– vedená meditace, úvod do techniky (první neděle v měsíci)
– meditace (20 – 30 minut)
– téma (ostatní neděle v měsíci)
– otázky a odpovědi

Výklad je veden dle jedné z nejrozšířenějších nauk, sledující metodu popsanou v buddhistických suttách. Je to velmi účinná a bezpečná technika, která však nevyžaduje náboženské založení. V Americe se stala nesmírně populární pod pojmem mindfulness meditation, rozšiřuje se do škol a jsou jí klinickými lékařskými výzkumy připisovány mnohé léčebné efekty.

REGISTRACE, NÁVAZNOST
Abychom vám vyšli maximálně vstříc, vypisujeme tento kurz otevřenou formou, registrace ani úhrada předem není potřeba. Pro plynulost a určitou návaznost kurzu je ale potřeba dodržet následující:
– pokud s meditací začínáte a žádný z Richardových kurzů jste zatím nenavštívili, je třeba, abyste poprvé dorazili na úvodní hodinu 2.6., nebo následně kteroukoli další první neděli v měsíci. Na těchto úvodních lekcích se vždy seznámíte s potřebnými základy, abyste v následujících týdnech mohli volně navazovat
– pokud jste již kurz s Richardem absolvovali, můžete dorazit kdykoli.

Z důvodu zajištění maximálního komfortu pro nerušenou koncentraci účastníků vás prosíme přicházet včas a neodcházet před koncem lekce.

Pro vstup zdarma můžete použít svou Multisport / Activepass kartu.
Mimořádná sleva 50 % z ceny platí pro absolventy kurzu meditace.

Power jóga

Jako aštanga na steroidech. Má mnoho variací. Power jóga je dnes velmi rozšířený styl a poměrně často bývá běžnými lidmi zaměňován za klasickou jógu. Jedná se ale o dynamickou formu, v zásadě je to jednodušší varianta aštanga jógy. U power jógy více než u jiných stylů záleží na učiteli. Power jógu často učí lidé, kteří si pouze rozšířili působnost z aerobiku nebo pilates a klasickou jógu neznají. U nás však učí pouze lidé znalí jógy a power jóga je tak vhodným cvičením pro všechny, kteří potřebují pro praxi více pohybu a dynamiky.

Terapeutická jóga

Méně je více. Správný pohyb začíná od správného nastavení opor, páteř se uvolňuje. Terapeutická jóga vám pomůže vycítit problémy a předcházet jim, pomůže vám vytvořit v těle optimální podmínky potřebné k prevenci psychosomatických chorob a umožní sebe-léčení. Soustředí se na dech a jeho sladění s pohybem, je vhodná i pro začátečníky a prospívá například při bolestech zad a kyčlí. Lekce se věnují specifickým potřebám jednotlivců.

Základem je správné držení těla vycházející z kineziologie, na jeho dodržení se dbá ve všech asánách. Na hodinách můžete očekávat spinální cvičení, různé druhy kompenzačních cviků a delší výdrže v jednotlivých pozicích s důrazem na preciznost provedení. Mohou být zařazeny kratší dynamičtější pasáže. Hodiny jsou vhodné i pro začátečníky, kteří si myslí, že na jógu nemají dostatečnou flexibilitu či zkušenost.

Vinjása jóga

Vinjása (flow) spojuje různé sekvence jógových pozic, které posilují i protahují, zpevňují i uvolňují, revitalizují i uklidňují. Je to dynamická forma hathajógy stavějící na vědomém propojení dechu s pohybem. Kultivuje se při ní vnitřní i vnější síla, pracuje se s energií a pozorností, posiluje se vitalita a podporuje se přirozená inteligence těla v plynulém pohybu vedeném dechem. Současně ponechává prostor i pro spontánní, intuitivní pohyb.

Události

Kurzy jsou pravidelné uzavřené lekce, dílny (workshopy) delší jednorázová či víkendová setkání a pobyty se konají mimo Prahu.

Další nabídka

Představení služeb a zboží souvisejících s jógou, které nabízíme na recepci, v sále a menší místnosti i mimo prostory studia.